Likvidace důlních děl a železnice v okolí 1. máje
Likvidace důlních děl a železnice v okolí 1. máje
K 31. lednu 1991 ukončila těžba na Dole Osvobození a o den později do Rohatce dojel poslední ucelený vlak lignitu. Změnil se tak charakter provozu na vlečce. Poměrně pravidelně vyjížděly vlečkové vlaky na tehdejší Pomocné provozy, původně Důl Tomáš. Během února 1991 proběhlo několik obsluh podle potřeby i na 1. máji, kde se nakládaly zbytky těžby po tzv. čištění.
Na jaro horní část vlečky osiřela a po přehodnocení její potřeby proběhla během prosince 1991 likvidace nejen povrchových objektů bývalého Dolu 1. máj, tedy především konečné stanice lanovky se zásobníkem uhlí, ale i zdejšího kolejiště. Už během července a srpna probíhala demontáž lanovky z tehdy již bývalého Dolu Osvobození a to včetně konečné stanice lanovky. Další destrukční práce postupovaly až na podzim, od konce dráhy, když nejprve zmizely nakládkové koleje, pak tříkolejné předávkové kolejiště a potom následovalo snášení železničního svršku až k bývalému Dolu Tomáš, který se toho roku z Pomocných provozů, závodu 07 JLD, změnil na Strojírny Tomáš. Do Vánoc byla traťová kolej nejen snesena, ale záhy došlo k zahrnutí zářezů, rozhrnutí náspů a téměř dokonalém srovnání s okolním terénem.
Když pomineme několikeré úpravy kolejiště na Dole Tomáš, tak se důlní dráha dostala na svoji původní délku z roku 1934, kdy byla dostavěna.
Náhledy fotografií ze složky Důl 1. máj Dubňany - likvidace